Drinky, zdravé nápoje, alkohol i miešané nealko nápoje. Každý rok a ročné obdobie so sebou prináša nové trendy. Výnimkou nie je ani sektor gastronómie. Móda a nápojové trendy nadchádzajúceho obdobia sú podľa odhadov gastro špecialistov charakterizované tým, že spotrebitelia si čoraz viac uvedomujú, že výrobky, ktoré konzumujú, ovplyvňujú ich zdravie a v širšom meradle si uvedomujú aj fakt, že ľudská spotreba ovplyvňuje blahobyt našej planéty. Pozrime sa teda na to, ktoré nápoje v posledných mesiacoch stúpajú na popularite a stávajú sa čoraz obľúbenejšími.

 

napoje trend 2024

 

Funkčné zdravotné nápoje

Nápoje, ktoré svojim konzumentom prinášajú zdravotné a iné benefity expandujú vo vývoji, predaji i dopyte zo strany spotrebiteľov. Konzumenti vyhľadávajú v nápojoch bylinné zložky, rastlinné receptúry, prírodné povzbudzujúce látky a ďalšie známe výživové doplnky, ako napríklad kolagén. U bylín sa očakávajú ich prínosy v posilňovaní imunitného systému, kognitívnej energie, ale aj ako úľavové prostriedky pri vyčerpaní a potrebe zrelaxovania. Tento trend je spôsobený rastúcou popularitou rastlinnej stravy a všeobecne prezentovanými zdravotnými výhodami rastlinných potravín.

Funkčnými nápojmi s rastlinnými zložkami nemusia byť však len tradičné čaje, ale aj rastlinné mlieka, ovocné šťavy a energetické nápoje s prírodným kofeínom z yerba mate, zeleného čaju, kávy, guarany a ženšenu. Sladké nápoje sú stále populárne, avšak spotrebitelia začínajú premýšľať, ako by mohli škodlivý biely cukor pri konzumácii obmedziť prípadne nahradiť.

Fermentované nápoje ako posilňovač zdravia

S fyzickým zdravím a kondíciou preukázateľne súvisí zdravie tráviaceho systému a nevyhnutosť rozmanitosti mikrobiómov v zažívacom systéme. Dopyt podľa štatistík rastie v poslednom období po vodnom kefíre, s jeho rozmanitými probiotickými kmeňmi, o ktorých sa ukázalo, že pomáhajú posilňovať imunitný systém a pomáhajú zdravému tráveniu. Už dlhšie obdobie má svojich konzumentov kombucha a rastie dopyt po novinke – fermentovanej sóde Tepache, ktorá sa považuje za jej chutnú alternatívu.

 

napoje kombucha

 Foto: Unsplash, na obrázku kombucha

Nápoje balené udržateľným spôsobom

Tento trend nesúvisí priamo s nápojmi a ich vlastnosťami pre naše telo ako takými, ale s potrebou konzumentov prispieť k ochrane životného prostredia. Uprednostňované sú nápoje v ekologicky volených obalových materiáloch. Tento trend nastupuje vďaka rastúcemu ekologickému povedomiu a každodennej edukácii o škodlivosti plastov na životné prostredie. Ďalším trendom je vznik alternatívnych foriem balenia, napríklad používanie recyklovaných materiálov alebo biologicky rozložiteľných materiálov. Mnohí obchodníci si totiž uvedomujú, že zákazník sleduje ich prístup a správanie, a môže sa na základe svojho hodnotenia rozhodnúť pre uvedomelejšieho predajcu.

Z USA prichádza napríklad trend krabicového balenia vín pre reštaurácie. Tieto sú ľahšie skladovateľné a ukazujú sa ako hygienickejšia a udržateľnejšia možnosť, najmä pre reštaurácie. Je vypočítané, že každá trojlitrová škatuľa generuje približne o polovicu nižšie množstvo emisií oxidu uhličitého v porovnaní so sklenenou fľašou. Krabicové víno je tiež lacnejšie na prepravu, skladovanie a je šetrnejšie k životnému prostrediu. Zatiaľ čo znalci vína môžu dospieť k záveru, že krabicové víno sa rovná nízkej kvalite, odborníci z odvetvia naznačujú, že závisí od typu a kvality krabicového balenia, ktorý nemusí výslednú kvalitu vína a jeho skladovanie negatívne ovplyvniť.

Nápoje, ktoré prezentujú celebrity

Na záver treba spomenúť aj vplyv osobností. Odporúčania nápojov známymi osobnosťami z hereckej, hudobnej alebo športovej branže je už roky overeným spôsobom zvýšenia dopytu po konkrétnych nápojoch a značkách. Športovci podporujú najmä energetické nápoje a pôsobia tak nielen na mladú športovú generáciu, ale aj pasívnych fanúšikov. Trendom je tiež, ak známy herec alebo spevák má svoju vinicu či výrobňu alkoholu. Ak nie sú priamo ich vlastníkmi, sú aspoň mediálnymi partnermi ich srdcu blízkemu nápoju či projektu. Treba však poznamenať, že známe celebrity štatisticky ovplyvňujú v tejto chvíli najmä skupinu konzumentov mileniálov, ktorí sledujú sociálne siete a módne trendy.

Pripravila: Petra Adamcová
Zdroj informácií: WHO, NOLO, Nature.com
Foto: Unsplash