Od štvrtku 15. októbra sa ešte viac sprísnili opatrenia pre reštaurácie, kaviarne, cukrárne i ostatné prevádzky verejného stravovania. Mnoho majiteľov podnikov, bolo nútených zatvoriť svoje prevádzky, iní sa začali orientovať na donášku jedla, rozvoz, prípadne poskytovanie jedla cez výdajné okienko.

Niektoré reštaurácie však prišli so zaujímavými nápadmi, ako dodržiavať nastavené pravidlá, a napriek tomu klientom poskytnúť väčší komfort a pohodlie pri jedle. Oslovili sme prevádzkovateľov dvoch reštaurácií na Slovensku, ktorí prišli s netradičnými riešeniami v momentálnej neľahkej situácii.

Jozef Bardík, spolumajiteľ sieťovej reštaurácie s burgermi v Piešťanoch

"Stále sme premýšľali, ako umožniť ľuďom, nielen zobrať si jedlo domov, alebo im ho priviezť, ale umožniť im, aby sa mohli najesť v našej reštaurácii tak, aby boli zachované všetky hygienické opatrenia, ale jedenie by bolo pre nich oveľa komfortnejšie. Súčasťou našej prevádzky je veľká priestranná terasa na nábreží Váhu, ktorá bola ideálnym miestom na umiestnenie bublinových iglu. Minulý rok boli s úspechom odskúšané v našej sesterskej reštaurácii v Bratislave, tak sme sa rozhodli, že to skúsime. Všetko pri stolovaní, servírovaní i prevádzke bublín riešime tak, aby nevznikli žiadne hygienické problémy, a boli dodržané všetky nastavené opatrenia.

Konkrétne v našich iglu môžu zákazníci stráviť maximálne jednu hodinu, následne sa priestor vyvetrá a vydezinfikuje, každý deň je v priestore pustený generátor ozónu aby sme minimalizovali riziká pre zákazníkov. Vo vnútri iglu máme nepretržite pustenú čističku vzduchu s hepa filtrom a UV filtrom, ktorá každých päť minút prefiltruje všetok vzduch v priestore. Iglu je dosť veľké, aby sa tam zmestili minimálne tri stoly, dávame však len jeden, aby mohol byť priestor obsadený jednou partiou ľudí, jednou rodinou, maximálne však šiestimi ľudmi. Čo sa spätnej väzby zo strany klientov týka, hneď po tom, ako sme rozbehli tento spôsob podávania jedál, mali sme obrovský pozitívny ohlas od ľudí, ktorí boli našim nápadom nadšení a držia nám palce. Zatiaľ môžem po pár dňoch povedať, že máme každý večer obsadené. Dúfame, že aj do ďalších dní nebudeme mať žiadny problém, ak by nám hygiena odporučila ešte nejaké ďalšie úpravy, veľmi radi ich urobíme, nie je dôvod voči tomu protestovať. Chceme umožniť ľuďom fungovať a žiť, a minimalizovať riziko nákazy pri zabezpečení všetkých pravidiel."

 

regal burger iglu bublina proti korone 2

 

Andrej Berkes, majiteľ penziónu v Nitre

"Už počas jari, keď bola prvá vlna koronavírusu, mali sme veľké straty. S nádejou sme čakali na jeseň, kedy sme mali naplánovaných veľa svadieb presunutých z jarného obdobia, i svadieb naplánovaných na jeseň. Avšak prišla druhá vlna pandémie, ďalšie obmedzenia, stratu z jari sme vyrovnať nestihli, a priznám sa, že mi to nedalo spávať. Premýšľal som, ako z toho von, a keď som začul v televízii otázku istého hoteliera smerovanú na hlavného hygienika, či je možné servírovať jedlo pre hostí ubytovaných v hoteli na izbu a jeho odpoveď znela áno, povedal som si, skúsme to. Urobíme presne toto, ale v opačnom garde. Každý, kto si kúpi u nás jedlo alebo nápoj, dostane ho hygienicky zabalené s obsluhou a môže ho v izbe v našom penzióne skonzumovať. Sme si vedomí, že ak by sme urobili chybu, alebo niečo zanedbali a objavil by sa u nás napríklad COVID, bolo by to pre nás likvidačné. Preto robíme všetko pre to, aby bol priestor, v ktorom klienti obedujú, hygienicky v absolútnom poriadku. Všetko sa po odchode zákazníkov dezinfikuje, čistí, vyvetrá, vymenia sa obrusy a pripravuje sa izba na obed pre nových hostí. Čo sa týka našej reštaurácie, funguje to najmä pri obedovom menu, naši zákazníci, ktorí k nám chodievali sa v 40% vracajú, v čase obeda od 11-tej do 14-tej. Časy, keď k nám prišla rodina alebo partneri do reštaurácie, dali si pohár vínka a posedeli, v tomto smutnom covidovom čase vôbec neexistujú. Pre nás je to spôsob aspoň minimálnej záchrany a prežitia, pre klientov príjemný spôsob konzumácie obeda v teple, čistom prostredí a na inom mieste ako je napríklad ich kancelária."

 

artin nitra

 

Tesne pred uzávierkou článku nás pán Berkes kontaktoval a zverejnil najaktuálnejšiu správu. V jeho penzióne sa práve vykonala hĺbková hygienická kontrola. Napriek tomu, že všetky podmienky boli pri servírovaní jedál splnené a neporušili sa z jeho strany ako prevádzkovateľa penziónu a reštaurácie žiadne pravidlá, po rozhovore s hygienikmi sa rozhodol od 21. 10. už túto službu pre klientov neposkytovať.

"Tak ako všetkým, aj mne ide o dobro veci. Bolo mi vysvetlené, že reštaurácie sú zatvorené z dôvodu, aby sa ľudia zbytočne nepresúvali a nestretávali. Nechcem byť rebelantom, akceptujem tieto slová hygienikov a ďalej budem jedlá poskytovať len formou donášky, na terase a zo sebou. Ďakujem za porozumenie a verím, že táto doba čoskoro pominie a stretneme sa všetci pri dobrom jedle v reštauráciách so svojimi známymi."

Pripravila: Petra Adamcová