Po nie príliš pozitívnom období, počas ktorého sa väčšina firiem musela spoľahnúť v predaji svojich produktov a služieb na digitálny priestor, ocitáme sa v roku 2022. V európskom kontexte možno predpokladať, že tento rok bude viac-menej stabilizačným, no pokiaľ ide o využitie digitálnych marketingových procesov, tie určite nepoľavia. Naopak, stanú sa ešte dôležitejšími, pretože do tohto priestoru vstúpili aj hráči, ktorí ho ešte pred dvoma rokmi nevyužívali alebo tvrdili, že ho nepotrebujú.

 

samuel chlpek 1

 

Mnohé podniky v cestovnom ruchu pochopili nevyhnutnosť transformácie zaužívaných marketingových aktivít. Obdobie, ktoré im nežičilo, využili na zmenu webových stránok, doplnenie služieb, ktoré nikdy predtým nevyužívali, a podporili vo svojich firmách školenia zamerané na rast digitálneho marketingu či vznik pozícií, ktoré sa budú tejto oblasti venovať a majú stanovené dlhodobé ciele. Napríklad, jeden z úspešných portálov, ktorý uverejňuje voľné pracovné pozície v oblasti kreativity a digitálu, zaznamenal za rok 2021 pozíciu social media manager ako najžiadanejšiu v kategórii digitálneho marketingu. Pozícia social media manager neznamená len uverejňovanie príspevkov a „stories“ na firemné účty. Je to človek, ktorý by mal poznať stratégiu podniku, a podľa nej vypracovať aj stratégiu komunikácie v digitálnom priestore. Už dávno neplatí, že „pridávať príspevky zvládne aj recepčná, keď nemá v recepcii veľa práce“.

Začnime webom

Predstava o tom, ako začať digitálne komunikovať, nie je v podmienkach HoReCa segmentu na Slovensku celkom rozvinutá. Mnoho podnikov si myslí, že založením účtov na dostupných sociálnych sieťach tento bod splnili, nehovoriac o tom, že pravidelnosť príspevkov je na bode mrazu. Avšak web ako základ, z ktorého sa vychádza, by mal byť svätým grálom. Niečím, kde klienti nájdu všetky informácie. Aj táto veta by sa dala rozdeliť na drobné, pretože „nahádzať“ množstvo textu na webovú stránku neveští úspech. Potrebujete pripravovať pútavé texty, ktorých pointa bude komunikovaná zaujímavým spôsobom, ktorý nesmie byť zdĺhavý, aby potenciálneho klienta nenudil.

Ďalším problémom, s ktorým sa často stretávam, sú nablýskané webové stránky s jedinečným obsahom fotografií, ktoré si majitelia dali za nie práve najnižšiu sumu vyhotoviť a potom investovali finančné prostriedky aj do vizuálu webu. A tu sa to končí. Web sa im páči a to je pre nich podstatné. Cieľ vášho webu môže byť akýkoľvek, ak však tento cieľ nevie potenciálny klient splniť, môže vám byť pestrofarebná webová lokalita naozaj nanič. Logické usporiadanie produktov (napríklad typov izieb alebo pobytových balíčkov) či formulár, ktorý chcete, aby návštevníci vypĺňali a jeho ľahká dostupnosť z každej časti vášho webu, to sú základy, na ktoré by ste mali dbať hneď pri úvode optimalizácie webového priestoru. Konkurencia webov v dnešnom svete nepozná hranice a preto sa musíte jasne odlíšiť, aby ste boli práve vy webovou stránkou, ktorú klient uprednostní pred konkurenciou ponúkajúcou podobné služby niekoľko desiatok kilometrov od vás.

„Až 47 percent používateľov očakáva, že sa im webová stránka načíta do dvoch sekúnd.“

Rýchlosť načítania webu je alfa a omega – čas je neúprosný a každý, kto si prezerá informácie na internete, venuje jednej informácii len niekoľko sekúnd. Potrebujete tieto sekundy využiť maximálne, aby ste prinútili návštevníka zastaviť sa a ďalej ho navigovali na prezeranie vašej ponuky služieb. Ak sa váš web načítava príliš dlho, je veľká pravdepodobnosť, že určitú skupinu ľudí to odradí a radšej sa obzrú po inej, konkurenčnej webovej stránke, ktorá ponúka podobné služby, ale rýchlejšie. Podľa expertných odhadov až 47 percent používateľov očakáva, že sa webová stránka načíta do dvoch sekúnd. Nie, nie je to vtip. Veď v roku 2021 boli v obehu asi dve miliardy webových domén, takže byť rýchly sa vypláca. Optimalizácia veľkých obrázkov či videí je to najpodstatnejšie, čo musíte spraviť, aby ste načítanie webovej stránky zrýchlili. Pri samotnom vstupe do webového sveta je dobré dodržať určitú komunikačnú jednotu, teda neodlišovať sa vizuálnym obsahom, farebnosťou a celkovým dizajnom od brandu firmy. Všetko totiž musí „hrať“ jednotou, a to vytvorí v hlavách potenciálnych zákazníkov záujem či stopu, na ktorú si spomenú aj neskôr.

 

 

samuel chlpek 7

 

SSL certifikát

Podľa niektorých prieskumov samotný dizajn vytvorí v používateľovi rýchly záver či vášmu webu a vašej firme bude dôverovať alebo nie. Blikajúce nápisy z 90. rokov sú už absolútne neprípustné a ak vám chýba responzívnosť webu, t. j. schopnosť prispôsobiť web nástroju jeho prehliadania (počítač, mobil, tablet), tak pre potreby súčasnosti nemusíte ďalej ani pokračovať. Ďalšou dôležitou súčasťou pri dôveryhodnosti je tzv. SSL certifikát, ktorý spôsobuje bezpečné zaobchádzanie pri všetkých informáciách a údajoch, ktoré klienti zadávajú na vašom webe. Ak teda pri svojej webovej adrese nevidíte Chyba! Odkaz není platný., ale stále len Chyba! Odkaz není platný. váš web SSL certifikátom nedisponuje a je načase to zmeniť. Ako hotelieri máte totiž určite na svojom webe dostupný formulár na rezervovanie ubytovania, do ktorého návštevníci vkladajú svoje osobné informácie. Nehazardujte s ich údajmi a starajte sa aj o tento bezpečnostný detail.

Témou roka sú koláčiky

Tzv. cookies sa na začiatku roka 2022 vyprofilovali. Zákon o elektronických komunikáciách prijal k 1. februáru 2022 zmeny, tá najväčšia z nich sa dotýka správcov webových stránok. Veľmi skrátene – ide o akýsi krátky textový súbor s dátami, ktorý do prehliadača odosielajú navštívené webové adresy. Webové stránky umožňujú vďaka ním zapamätať si informácie o vašej návšteve, o tom, aký preferovaný jazyk používate, ktoré stránky vás upútali. Pri nasledujúcej návšteve sa tak pre návštevníka môže webová prehliadka zjednodušiť a prispôsobiť jeho preferenciám a potrebám podľa práve získaných informácií (cookies). Ale rovnako sa tieto „koláčiky“ používajú aj na reklamné aktivity na sociálnych sieťach, aj na prispôsobenie produktov z webovej stránky, ktoré vložíte do nákupného košíka obľúbeného e-shopu, ale v poslednej minúte sa rozhodnete prehliadač zavrieť a nákup neuskutočniť. No a práve tohto problému sa dotýka spomínaná novela zákona. Dnes sa síce na váš web môže dostať hocikto, avšak potrebujete od neho súhlas s použitím tzv. cookies. Avšak nestačí mu ponúknuť len tlačidlo súhlasu, podľa zákona by návštevník webu mal mať k dispozícii aj možnosť neakceptovať cookies. Zákon potom bližšie špecifikuje, že taký záznam o udelení alebo neudelení súhlasu by mal byť preukázateľný podľa potreby – teda musíte ho udržiavať v zákonom stanovenej lehote a v prípade potreby sa ním preukázať.

Samozrejme, ak užívateľ cookies nepotvrdí, treba mať na stránke zoznam používaných cookies, ktoré si používateľ vie navoliť a kedykoľvek upravovať. Jednoduchý prístup je preto viac než žiadaný, neviete totiž, na akého človeka a s akými digitálnymi zručnosťami natrafíte.

"Web je živé miesto a vy by ste ho mali ´kŕmiť ´"

Ďalšie informácie o marketingových trendoch v hotelierstve pre rok 2022 sa dočítate v druhej časti nášho článku

Samuel Chlpek

  • Vyštudoval hotelovú akadémiu v Prievidzi a je absolventom Obchodnej fakulty Ekonomickej univerzity v Bratislave, kde aktuálne pôsobí ako interný doktorand na Katedre cestovného ruchu. Pôsobí ako bloger, marketér venujúci sa cestovnému ruchu a pracuje ako špecialista pre digitálny marketing a sociálne siete v Národnom osvetovom centre. V rámci marketingu stál za viacerými projektmi, ako napr. Whisky Fest Bratislava, Majstrovstva Slovenska v príprave kávy – BARISTA 2018 a 2019, Festival Svetových Destilátov Košice, Folklórny Festival Východná 2019, 2021 a iné. Je autorom odborných článkov, recenzií a odporúčaní. Spoločnosť Google ho v roku 2019 vybrala medzi úzku skupinu Grow with Google Student Ambassador. V roku 2020 prijal výzvu Veľvyslanectva SR v Portugalsku priamo participovať na propagácii domáceho cestovného ruchu na medzinárodnom veľtrhu cestovného ruchu Bolsa de Turismo de Lisabon, kam sa vrátil aj v roku 2022, aby pre pandémiu preložený projekt dokončil. V Akadémii hoteliera pôsobí ako lektor pre digitálny marketing v HoReCa segmente.

samuel chlpek 6

 

Text: Samuel Chlpek
Foto: Unsplash, Adobe Stock
Viac informácií: www.samuelchlpek.eu