Môže jedlo chutiť aj bez obsluhy? Zákazník si ho vyberie z inteligentného výdajného zariadenia, ohreje a skonzumuje priamo z obalu, alebo si ho naloží na tanier. A to všetko v príjemnom prostredí. O ďalších výhodách samoobslužnej reštaurácie sme sa rozprávali s Ing. Milanom Hutkaiom, zakladateľom spoločnosti la bouche CULINARY spol. s r.o.

 

 

Čo si máme pod samoobslužnou reštauráciou predstaviť?

Príjemnú gastroprevádzku s pestrým výberom chutného jedla a nápojov, ale bez personálu. Zákazník si vyberie z inteligentného výdajného zariadenia jedlo podľa svojich preferencií, ohreje si ho v mikrovlnnej rúre a skonzumuje ho buď priamo z obalu, alebo si ho naloží na tanier. To všetko v prostredí, ktoré vyzerá ako reštaurácia a nie ako staničný bufet. Potom si riad po sebe uprace takmer obdobným spôsobom ako vo „food courte“ obchodného centra, kde bude mať možnosť vložiť tanier a príbor do umývačky riadu. Na toto sme už, verím, aj kultúrne pripravení.

Je už takéto niečo na Slovensku?

Pokiaľ máme dobré informácie, tak nič obdobné, čo pripravujeme, nie je nielen na Slovensku, ale ani v okolitých krajinách. Síce sme nevymysleli „bicykel“, no prichádzame s jeho inováciou, ktorá je v mnohom unikátna. Vending ako výdajné zariadenia na nápoje, snacky, kávu, ktoré dnes môžete vidieť na čoraz viac miestach, sú naši predchodcovia, ktorí nám už značne prešliapali cestu. My máme technologicky, roboticky aj ergonomicky vyspelejšie riešenie. Prvá expozícia a prezentácia riešenia vstupuje na slovenský trh cez veľtrh Danubius Gastro 2024 v Inchebe, a v apríli už budú môcť naši zákazníci využívať vôbec prvú samoobslužnú non-stop reštauráciu v centre mesta, v novootvorenom komplexe Kesselbauer na Námestí 1. mája 11. Prvú v stredoeurópskom a možno aj európskom priestore.

 

Srdečne Vás pozývame na veľtrh jedla a cestovania DANUBIUS GASTRO 2024, v INCHEBE v dňoch 11. 4. - 14. 4. 2024. Naša spoločnosť predstavuje unikátny koncept samoobslužného stravovania ponúkaného ako komplexnú službu. Nájdete nás v hale D pozícia 104. Tešíme sa na vašu návštevu, kde by sme vám radi predstavili naše služby, a príďte ochutnať jedlá, ktoré ponúkame.

 

 

V čom ste teda iní a čo všetko nám takéto riešenie vie ponúknuť?

Pracujeme s novými vending zariadeniami, ktoré sú iné na prvý pohlaď. Výdaj tovaru je vo výške pása, a preto sa nemusíte zohýbať. Pre niekoho detail, pre iného už prvé podanie ruky servisu „nad úrovňou“. Výber jedla si volíte cez dotykovú obrazovku, kde máte kompletnú informáciu nielen o tom, ako jedlo vyzerá, ale aj aké má zloženie, koľko má kalórií, ktorý šéfkuchár ho zostavil, ale aj koľko stojí. V pozadí nám už bežia z pohľadu GDPR anonymizované, ale stále veľmi detailné dáta o tom, čo, kedy a s čím si niekto niečo kúpil. Po krátkom čase vieme mať vysoko predikčný model o tom, koľko má miesto stálych zákazníkov, koľko cezpoľných, v akom čase chodia, čo preferujú, kedy je čas na doplnenie zásob a akých, prípadne kedy a aké výpredajové akcie ponúknuť. Na našu prevádzku nepotrebujete žiadnu kuchyňu, a o to môže byt obslužný priestor väčší, alebo aj relatívne malý priestor je možné využiť na maximum.

Viete skutočne konkurovať bežnej reštaurácii a kto sú vaši hlavní zákazníci?

Položme si najprv otázku, či chceme. Verejné stravovanie týmto spôsobom asi ešte u nás boom nezažije. Nedeľná knedľa alebo rezeň od mamy či manželky asi bude stále mnohým z nás bližší. Úprimne? Ja sám nemám doma mikrovlnku a jedlo z krabičky som si nikdy nekupoval z dôvodov, ktoré stále ešte mnohí z nás majú. Takéto jedlo nie je zdravé a nemôže byt chutné. Ako sa často stáva, aj tento projekt sa narodil ako sekundárny produkt. Ako distribútor vending zariadení sme boli oslovení výrobcom hotových jedál. Ich požiadavka bola, či vieme poskytnúť práve v týchto kritériách to, čo očakávajú. Ich zariadenie malo byť vo výrobnom závode na okraji mesta s trojzmennou prevádzkou a 650 zamestnancami. Po roku testovania nášho riešenia sa s denným výdajom 80 porcií a kapacitou zariadenia takmer 200 balení vydalo vyše 30 tisíc jedál. Porúch bolo asi dvadsať, predstavujúcich 0,067 %, čo je neuveriteľná 99,93% spoľahlivosť. Podotýkam, že cez obed tam majú štandardnú kantínu od 11.00 do 14.00 h. Odpoveďou na otázku, kto sú naši zákazníci, je: sú to spoločnosti, ktoré nemajú štandardné možnosti zabezpečenia stravy pre zamestnancov, a nie nevyhnutne len preto, že im to ukladá legislatíva.

 Witte 01

 

Prečo sa teda púšťate do verejných samoobslužných jedální?

Máme na to tri dôvody. Prvý je ten, že ak sa nám nepodarí s naším riešením uspieť „zhora“, tak o nás budú referovať zamestnanci vo svojej firme cez osobnú skúsenosť z ulice. Dnes už vidíme, že dobre „usadení“ dodávatelia urobia všetko pre to, aby svojho zákazníka nestratili. Ak dokážu dodávať kvalitné služby a jedlo, tak sa im bude dariť, ak nie, možno sme aj pre nich alternatívou, napríklad cez franchising, ktorý tiež pripravujeme. Druhým dôvodom je presvedčiť ľudí, ako som bol i ja, o tom, že kvalitné jedlo sa dá nájsť aj v krabičke, a možno ešte kvalitnejšie, ako v priemernej reštaurácii, lebo naozaj niektoré recepty majú naši dodávatelia od šéfkuchárov so skúsenosťou na úrovni Michelin reštaurácie. Tretím dôvodom môže byť fakt, že ulica dnes častokrát neponúka takmer žiadnu možnosť rýchleho a kvalitného stravovania a donáška všetkého a všade a kedykoľvek je po pandémii novým fenoménom životného štýlu. Navštívili sme všetkých našich dodávateľov jedla a všetci rastú v objeme medziročne dvojciferným číslom. Niektorí v zásade nepokrývajú dopyt, čo znamená, že sa krabičkové jedlo už začína dostávať aj do domácností a vysokým tempom. Pracovná vyťaženosť oboch živiteľov domácnosti, nečakané návštevy a, jednoducho, neposúvanie kuchárskeho remesla medzi generáciami znamená, že rýchlo a kvalitne sa najesť v užšom alebo širšom kruhu (o oslavách a house párty nehovoriac) má dnes riešenie. Je ním jedlo z našej non-stop reštaurácie. Máme v ponuke veľmi široké menu a na svoje si prídu fanúšikovia štandardnej rakúsko-uhorskej kuchyne, nevynímajúc ani halušky, ale aj vegetariáni, vegáni, milovníci cestovín alebo ázijskej kuchyne, prípadne ľudia s intoleranciou na lepok alebo na laktózu. Mnohí z nich ako prvé pozerajú etiketu a hľadajú konzervanty, éčka a iné chemické prídavky. Nič nenájdu. Už asi šesť mesiacov v rámci našich prezentácií u potenciálnych klientov robíme ochutnávky jedál. Mali sme so spoločníkom skromné očakávania, a aby sme si neurobili hanbu (obaja sme mali pomerne rezervovaný postoj k takémuto stravovaniu), tak sme v rámci „tréningu“ začali u kamarátov, ktorí buď majú vlastnú reštauráciu, alebo sú dokonca kuchári. Výsledok nás presvedčil, že ideme správnym smerom. Niektoré reakcie boli vo forme návrhu slepého testu, že ak by sme to dali na tanier, nikomu by nenapadla krabička alebo mikrovlnka. A kto neverí, toho radi uvítame v našej prvej non-stop reštaurácii v Kesselbaueri v Bratislave.

Pripravila: Alena Reháková
Foto: CULINARY